Bedrijf verkopen? Van waarde naar verkoopprijs (2)
It is all about the gap
Wat is de beste strategie voor een exit, hoe houd je focus in dit hectische proces? Als ondernemer ben je voornamelijk bezig met de dagelijks praktijk van jouw business en heb je waarschijnlijk niet heel vaak of zelfs nog nooit een verkooptraject doorlopen.
In deze blog-serie lees je hoe je gefocust waardevermeerdering van jouw bedrijf realiseert om te komen tot een succesvolle exit.
Defining the gap
Je kent je financiële planning. Je moet nu vaststellen wat je nog niet zeker weet, de prijs. Want waarde en prijs zijn niet per definitie aan elkaar gelijk. Maar hoe stel je vast wat je niet weet? Dit doe je door een soort cyclus toe te passen.
Waarde bepalen → Waarde analyseren → Waarde optimaliseren.. En na het waarde optimaliseren begin je opnieuw met waarde bepalen. Net zo lang tot je goed in beeld hebt waar je eigenlijk nog kennis mist. Zo breng je jouw kloof goed in kaart.
Closing the gap
Nu je jouw kloof goed in beeld hebt is het tijd om deze meer en meer te verkleinen. Hiervoor ga je met verschillende brillen kijken naar de volgende aspecten van jouw bedrijf;
- Fiscaal-juridisch
- Omzet en jouw sales pipeline of recurring omzet
- Kosten (en dus ook het resultaat van jouw business)
- Multiplier management
- DNA & cultuur
- Infrastructuur
Door op deze verschillende manieren naar jouw bedrijf te kijken krijg je meer kennis over hoe jouw bedrijf er echt voor staat en wordt jouw gap alsmaar kleiner en kleiner.
Het bepalen van de kloof is een belangrijk onderdeel in het opzetten van jouw verkoopstrategie. Door te bepalen wat de kloof is en deze kloof te dichten creëer je een waterdicht verkoopplan.
Ook een keer sparren over jouw roadmap om jouw kloof tussen waarde, prijs en jouw financiële planning te dichten?